Up Bekijk alle shops

Controle barcodescanner

Barcode scanner scant niet meer.

Als uw barcode scanner niet meer scant is het van belang om te controleren of de scanner defect is. Doorloop de onderstaande procedure; mogelijk kunt u de problemen zelf oplossen. Mocht een scanner voor garantie aangeboden worden terwijl het een foutieve instelling betreft dan worden verzend- en onderzoekskosten in rekening gebracht.

Volg de onderstaande procedure.

0 Controle barcode

Controleer eerst of de barcode niet verminkt is door andere barcodes te scannen. Wordt geen van die barcodes gescand ga dan naar stap 1.

1 Controle werking lichtbron.

1.1 Er komt rood licht uit de scanner

Komt er rood licht op normale sterkte uit de scanner ga verder met 2.

1.2 Er komt geen of zwak rood licht uit de scanner:

Sluit de scanner aan op een andere PC en controleer of de scanner wel rood licht geeft.

1.2.1 Op andere PC wel rood licht

Komt er normaal rood licht uit de scanner dan is de aansluiting op de PC niet goed of mogelijk een kabelbreuk (kabelbreuk valt niet onder garantie, nieuwe kabel bestellen).

 Komt er rood licht uit de scanner maar hij scant nog niet ga verder met 2.

1.2.2 Op andere PC geen rood licht

Komt er geen of zwak licht uit de scanner dan lijkt het erop dat de scanner defect is. Bij een RS232 aansluiting controleer of de voeding goed aangesloten is.

 Heeft u een andere (zelfde) barcode scanner kabel wissel dan de kabel. Werkt de scanner wel dan is er een kabelbreuk (kabelbreuk valt niet onder garantie, nieuwe kabel bestellen). Nog geen of zwak rood licht ga verder met 3.

 2 Controleer de aansluiting

Mogelijk is de aansluiting van de scanner op de PC (USB, PS/2, keyboardwedge) anders dan waar de scanner op ingesteld is. Open op de PC waar de scanner op is aangesloten Kladblok, Word of een DOS-venster (Start, Uitvoeren, cmd). Scan een barcode.

2.1 De inhoud van de barcode wordt weergegeven

De scanner werkt correct. Waarschijnlijk is de scanner niet goed ingesteld voor uw programma. De leverancier van de software kan u aangeven hoe de scanner ingesteld moet worden.

2.2 De inhoud van de barcode wordt niet weergegeven

De scanner is mogelijk niet aangesloten met dezelfde instelling zoals deze is ingesteld op de scanner. In de bij de scanner geleverde manual en/of quick start guide. Stel de scanner opnieuw in op de aansluiting waarmee hij aangesloten is op de PC. Begin altijd met een ‘restore default setting’, reset factory defaults’of ‘reset’ (of iets van die aard).

LETOP!. Niet alle scanners hebben een multi-interface, met name Metrologic. Heeft de scanner geen multi-interface dan kunt u geen andere aansluiting gebruiken dan die waarmee de scanner geleverd is. Heeft u bijvoorbeeld een keyboardwedge of PS/2 scanner dan kunt u die niet als USB scanner instellen.

Controleer na het opnieuw instellen of de barcode gescand wordt.

2.2.1 Barcode wordt wel gescand

De scanner is in orde. 

2.2.2 Barcode wordt niet gescand

De gescande barcode is mogelijk niet ingesteld op de scanner. Dit kunt u controleren door een andere barcode te scannen (bijvoorbeeld van een product met een barcode op de verpakking (uit de supermarkt))

2.2.2.1 De andere barcode wordt wel gescand

De scanner is niet ingesteld voor de betreffende barcode. Ga na welk type barcode gebruikt wordt en stel de scanner in op de betreffende barcode. Dit staat aangegeven in het manual. Begin altijd met een ‘restore default setting’, reset factory defaults’of ‘reset’ (of iets van die aard) en stel ook opnieuw de aansluiting in.

2.2.2.2 Barcode wordt niet gescand

Het lijkt erop alsof de scanner defect is. Ga verder met 3

3 Scanner defect

Als u bovenstaande procedure doorlopen heeft en de scanner werkt nog niet dan lijkt het erop alsof de scanner defect is. Als de scanner nog binnen de garantietermijn valt dan kunt een RMA voor de garantieclaim aanvragen.

Stuur daarvoor een e-mail naar info@pointofsale.nl en vermeld daarin:

  • merk en model scanner
  • productnummer (P/N of product#)
  • serienummer (S/N of serial#)
  • factuur of leverdatum
  • klacht omschrijving, zo duidelijk mogelijk
  • opmerkingen: wanneer is probleem ontstaan, na aansluiten op andere PC, ander programma, vervangen kabel, etc.

 

Na ontvangst van de gegevens vragen wij bij de distributeur/fabrikant een RMA. Deze gegevens sturen we naar u toe waarmee u de scanner voor de garantieclaim kunt opsturen.

Even geduld...

Verder winkelen
Naar de winkelwagen
Verder winkelen
Naar de winkelwagen